Pedagogika / Artykuły

mycall

admin

admin

Adres witryny:

„Współczesne wyzwania psychoonkologii. Rola wsparcia w przystosowaniu do choroby nowotworowej” to hasło konferencji naukowej, która odbędzie się w dniach 7-8 września w Gdańsku.

Organizatorami są: Instytut Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, Polskie Towarzystwo Psychoonkologiczne we współpracy merytorycznej z Podyplomowymi Studiami Psychologii Klinicznej oraz Podyplomowymi Studiami Psychoonkologii Klinicznej.

Tematem przewodnim spotkania będą zagadnienia wsparcia chorych i ich rodzin w zmaganiu się z chorobą, poruszone zostaną również kwestie zwiększania pozytywnych zasobów chorych, ich rodzin i opiekunów oraz osób pracujących z chorymi.


Szczegółowe informacje: knwwp.ug.edu.pl

Czwartek, 28 Luty 2013 11:12

Stres - jak sobie z nim poradzić?

 

Każdy z nas wielokrotnie doświadczył sytuacji stresogennych, które utrudniają prawidłowe funkcjonowanie w życiu. Niektórzy swoją porażkę w działaniu tłumaczą niemożliwością panowania nad takimi zjawiskami. Aby móc skutecznie sobie poradzić ze stresem oraz innymi towarzyszącymi mu nieprzyjemnymi zdarzeniami, należy spróbować zrozumieć, co dzieje się z własną psychiką i ciałem. Uświadomić sobie, jakie są nasze reakcje i zastanowić się, co możemy z nimi zrobić.

Najczęściej za różne niekomfortowe chwile w życiu odpowiedzialne jest oddziaływanie stresu. Z definicji jest to stan pewnego rodzaju napięcia wywołany przez pojawienie się nieoczekiwanej, trudnej sytuacji. Przejawia się on między innymi poprzez przyśpieszone bicie serca, podniesione ciśnienie oraz wewnętrzne podenerwowanie. Stres może wywołać poważne zagrożenie dla życia psychicznego, a także nieprzyjemne reakcje fizyczne. Do codziennych negatywnych skutków owego napięcia nerwowego należy ogólne złe samopoczucie, które może objawiać się poprzez utratę apetytu, bóle głowy, zmęczenie, bóle mięśni i stawów, gorączkę itd. Zdecydowanie warto się zapoznać ze skutecznymi sposobami walki z nim.

 

Codziennie prawie każdy z nas ma do czynienia z różnymi bodźcami wywołującymi sytuacje stresowe, czyli stresorami.  Dotyczą one poważnych wydarzeń życiowych, takich  jak śmierć czy choroba bliskiej osoby, strata pracy lub też innych drobnych spraw, które są odczuwane jako niemiłe i niechciane. W Internecie, w książkach można przeczytać o najróżniejszych metodach pokonywania dyskomfortu związanego ze stresem. Najistotniejsze jest, aby dobrać naprawdę efektywną technikę dla siebie samego. Do sposobów radzenia sobie ze stresem możemy zaliczyć próbę całkowitego usunięcia jego przyczyn albo usiłowanie poradzenia sobie z jego symptomami. Jednak pojawia się pytanie: Jak to zrobić?

 

Na początek zastanówmy się, jak rozpocząć eliminowanie stresorów w swoim życiu. Jednak, aby to zrobić, należy najpierw pomyśleć nad tym, co nas naprawdę denerwuje, irytuje, przeszkadza nam. Jeśli zrobienie takiej listy w myślach stanowi trudność, warto spisać sobie to na kartce. Następnie trzeba przemyśleć sobie, co naprawdę da się zrobić, aby takie chwile się nie powtarzały. Należy opracować metodę zmiany własnych reakcji, polegającą na znalezieniu sposobu innego reagowania na stres. Pomyśleć na tym, co zrobić, aby ograniczyć podenerwowanie do minimum. Dobrze jest spisać sobie nie tylko poważne sytuacje stresowe, ale także te o mniejszym znaczeniu, na przykład skrzypiące drzwi. Ważne jest jednak, aby opisując możliwe rozwiązania być naprawdę szczerym ze sobą samym i obiektywnie zastanowić się nad własnymi reakcjami. Nie należy przerzucać winy za stresujące zdarzenia tylko i wyłącznie na pozostałych ludzi czy przedmioty. Na przykład „drzwi skrzypią w domu, ponieważ nikt inny nie może ich naprawić, to nie moja wina”. Eliminuj takie myślenie, bo może Ty możesz coś z tym zrobić. Dobrze zastanów się, czy to właśnie Ty nie możesz pozbyć się tego, co Ciebie denerwuje. Nie porównuj swoich zdarzeń stresowych z przeżyciami innych, ponieważ każdy z nas ma prawo mieć własne sytuacje wywołujące stan napięcia. To, co nas stresuje, może dla kogoś innego być bez większego znaczenia.  Opisana wyżej metoda sprzyja walce z drobnymi stresorami, na które mamy wpływ. Co zrobić, gdy pojawia się okoliczność trudniejsza i nie możemy jej po prostu zlikwidować?

 

Odpowiedź jest prosta: należy nauczyć się radzić sobie ze skutkami stresu tak, aby nie przewróciły do góry nogami naszego życia. Do takich trudnych sytuacji zalicza się nieprzyjemny sąsiad, kłopotliwy szef i inne dyskomfortowe wydarzenia. W takich chwilach, warto opracować własne techniki na walkę ze skutkami stresu. Ale jak można sobie poradzić z takimi skutkami? Przecież to niemożliwe!- powie wielu z nas.
Nieprawda, jeśli bardzo chcesz dasz radę! Musisz tylko lub aż w to uwierzyć. Można wypracować swoje indywidualne metody. Nie zapominajmy jednak, że praca nad walką ze skutkami stresu może być dla niektórych długotrwała i jest uzależniona od rodzaju wydarzenia stresogennego. Stosowanie tabletek na ból głowy lub innych leków uspakajających czy herbatek nie jest długotrwałą metodą. Takie rozwiązania działają chwilowo, nie zredukują skutków stresu długofalowo, nie nauczą jak sobie z nim radzić. Efektowny sposób polega na rozładowaniu napięcia psychicznego i fizycznego. Każdy z nas powinien stworzyć technikę dla niego najodpowiedniejszą.

 

Wszystko wydaje się proste w teorii, ale jak rozpocząć takie poszukiwanie rozwiązań w praktyce?

Na początek warto przemyśleć sobie, co sprawia nam naprawdę przyjemność, co lubimy robić i jak czujemy się w danej sytuacji. Dla jednych przyjemna i odstresowująca może być długa, relaksująca kąpiel, a dla innych intensywny wysiłek fizyczny. Dobierz metodę do swoich preferencji, a wtedy będzie ona skuteczna dla Ciebie. Oto kilka propozycji na poradzenie sobie z negatywnymi skutkami stresu, które możesz zastosować w swoim życiu. Wybierz to, co uważasz za najbardziej efektywne dla Ciebie:
1.    Uprawianie sportu redukuje nieprzyjemne napięcie poprzez wysiłek fizyczny. Może to być szybki spacer, jazda na rowerze, bieganie, pływanie, taniec itp. Wybór należy tylko i wyłącznie do Ciebie.
2.    Wykonywanie różnego rodzaju ćwiczeń relaksacyjnych, rozluźniających. Można tutaj opracować specjalne metody oddychania czy chodzić na jogę, korzystać z masaży odprężających.... Jeden z domowych sposobów to odprężająca kąpiel. Zimą wskazana jest gorąca kąpiel, a latem można skorzystać z orzeźwiającego i chłodnego prysznica.
3.    Dobrym połączeniem relaksu i przyjemności może być na przykład seks z bliską osobą czy przytulanie się. Przebywanie i rozmowy w ważnymi dla nas ludźmi zaspakajają potrzebę bliskości i przynależności. W sytuacjach trudnych czujemy, że nie jesteśmy sami z naszymi problemami.
4.    Pamiętajmy o znaczeniu rozmów w naszym życiu, dzieleniu się swoimi problemami z zaufanymi przyjaciółmi. Jeśli lubimy, warto inicjować wspólne wyjścia i spotkania. Rozmowy o trudnościach pomagają w spojrzeniu na sytuację z innej strony, a dzięki temu można dostrzec odpowiednie dla siebie rozwiązanie.
5.    Polecam także spacery nad morzem, po lesie. Miejsce spacerów jest dopasowane do naszych możliwości, ale warto chodzić tam, gdzie jest dużo zieleni i świeże powietrze. Jest to nie tylko zdrowe, ale także pomaga w radzeniu sobie ze stresem, pozwala nabrać dystansu do wielu codziennych trosk.
6.    Ulubiona muzyka, dobra książka, interesujący film, zabawny dowcip - te rzeczy także mogą pomóc poradzić sobie w walce ze skutkami stresu. Spokojna muzyka ma szczególnie kojące znaczenie w walce ze stresem. Jednak wybierz to, co Tobie najbardziej odpowiada.
7.    Śmiech to samo zdrowie, a także idealny sposób na rozładowanie napięcia. Uśmiechajmy się i śmiejmy, jeśli tylko czujemy wewnętrznie, że możemy. Szczery uśmiech powoduje, że wydzielają się endorfiny, które pomagają w rozluźnianiu się mięśni, a tym samym w walce ze stresem. Są to naturalne substancje, które redukują hormony stresu w naszym organizmie.
8.    Są osoby, które potrzebują poszukać nowych wyzwań oraz możliwości w swoim życiu. Dzięki próbowaniu i zdobywaniu nowych doświadczeń idealnie radzą sobie ze stresem. Do takich nietypowych zajęć może należeć na przykład wymarzona, nietypowa podróż, skok ze spadochronem.
9.    A może to właśnie sen wyciszy wszelkie symptomy stresu w Twoim życiu. Warto pamiętać, aby był to nieprzerywany sen.
10.     Staraj się tak organizować czas, aby w Twoim życiu było dużo miłych chwil. Dla każdego pod tym pojęciem może kryć się coś innego, a więc dobrze zastanów się i odkryj to, co Tobie pomaga. Pamiętaj bądź naprawdę szczery ze sobą samym.

Być może niektórzy z Was stwierdzą, że wymienione propozycje nie działają, że to nie jest takie proste: „To nieprawda, wszędzie o tym piszą, a na mnie to nie działa”. Te propozycje są naprawdę skuteczne, ale tylko dla osób, które szczerze chcą poradzić sobie z nieprzyjemnymi skutkami stresu. Trzeba uświadomić sobie, co faktycznie wywołuje reakcje stresową, a następnie zaobserwować własne reakcje i próbować sobie z tym poradzić. Jeśli sprawia Ci trudność taki proces, z różnych powodów nie umiesz sobie z tym dać radę samemu, udaj się do specjalisty na konsultacje. Szczególnie jest to wskazane, jeśli reakcje dyskomfortu są wywołane stratą w życiu. Dzięki takiej wizycie możesz tylko i wyłącznie pomóc sobie. Umiejąc radzić sobie ze stresem pozbywasz się nieprzyjemnego dyskomfortu i naprawdę może być tylko łatwiej.

_________________________________________________________________________
Autor:  Aneta Iwona Nowak – psycholog z Trójmiejskiej Pracowni Psychologicznej „IMPULS”.
Serdecznie zapraszam na stronę internetową www.tppimpuls.pl
e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.







Poniedziałek, 11 Luty 2013 17:16

Trochę o fobii …

 

W życiu każdego człowieka zdarzają się chwile, które przyczyniają się do odczuwania nieokreślonych obaw i lęków. Czasem po prostu się boimy, nie umiejąc przy tym uzasadnić, czym jest to spowodowane. Jednak, gdy próbujemy zrozumieć pojawiające się uczucia przepełnione lękiem, nie potrafimy uzasadnić ich pochodzenia. Podobno każda osoba ma pewnego rodzaju zaburzenia fobiczne. Niektóre z nich potrafią przewrócić życie do góry nogami. Fobia może zdominować nie tylko myśli, ale także całe życie człowieka i bliskich mu osób.

 

Fobia, a co to takiego?

 

Potocznie fobią są nazywane silne obawy, lęki czy niechęć do określonej rzeczy, sytuacji itd. Natomiast w rzeczywistości jest ona zaburzeniem nerwicowym, które powoduje pewnego rodzaju obawę, paniczny strach, nad którym zwykle nie ma się kontroli. Potrafi pozbawić człowieka zdrowego rozsądku. Charakteryzuje się ona połączeniem paniki z dawką nieuzasadnionego lęku. Strach ten dotyczy między innymi różnych zjawisk, przedmiotów, sytuacji, zwierząt. Fobia może być bardzo niebezpieczna, gdyż brak odpowiedniej kontroli nad nią skutkuje niemożliwością normalnego funkcjonowania w społeczeństwie. Człowiek, pomimo że zdaje sobie sprawę z całej irracjonalności swoich lęków, nie potrafi nad nimi panować.

Jest kilka teorii dotyczących powstawania fobii. Przyczynami fobii mogą być traumatyczne wydarzenia lub nadmierne straszenie przez innych, które wystąpiły w okresie dzieciństwa. Nie każda osoba doświadczająca takich sytuacji później ma lęki fobiczne, a z niektórych obaw po prostu się wyrasta. Innym powodem pojawiania się fobii może być działanie nieświadomej części psychiki. Zgodnie z teorią psychoanalityczną jest to pewnego rodzaju przeniesienie zachowań agresywnych i regresywnych na siebie samego. Przecież fobia pochodzi z naszych wewnętrznych lęków, a wiec delikwent na własne życzenie utrudnia sobie codzienne funkcjonowanie. Zachowania związane z nadmiernymi lękami unieszczęśliwiają, a nawet mogą prowadzić do różnych nałogów. Substancje uzależniające, takie jak alkohol, papierosy czy narkotyki, są złudnym sposobem na chwilowe pozbycie się lęków fobicznych.

 

Ile jest fobii ?

 

Odmian fobii występuje nieograniczona ilość. Mogą one dosłownie dotyczyć wszystkiego. Głównie są wyróżniane fobie sytuacje i społeczne, ale niektórzy psychologowie wskazują trzy rodzaje fobii:

1) Prosta - dotyczy określonej rzeczy, czynności czy żywej istoty.  Do przykładowych należą ombrofobia (strach przed deszczem), aerofobia (strach przed lataniem), ornitofobia (strach przed ptakami), mysofobia (strach przed zarazkami), aranchnofobia (strach przed pająkami).

2) Społeczna - dotyczą obawy przed pewnego rodzaju publicznym upokorzeniem, ośmieszeniem czy kompromitacją. Może to być lęk przed przemówieniami, wystąpieniami na forum, nawiązywaniu kontaktów międzyludzkich lub nawet wizytą u lekarza. Odmian tego rodzaju fobii jest naprawdę mnóstwo. Najgorsze jest to, że osoby cierpiące na tego rodzaju lęki, bardzo mocno wierzą w istnienie realnego zagrożenia. Skutek tego jest taki, że często naprawdę odnoszą porażki i upokorzenia w tych sytuacjach. Przez to sami potwierdzają swoje lęki.

3) Agorafobia - dotyczy szeregu lęków powiązanych z przebywaniem na otwartej przestrzeni oraz w miejscach uważanych przez daną jednostkę za zagrażające. Ten rodzaj fobii zwykle współwystępuje z innymi. Negatywne skutki tej fobii mogą być destrukcyjne dla człowieka. Skutkiem może być całkowity strach przed wyjściem z domu, spotykaniem się na otwartej przestrzeni. W praktyce osoba cierpiąca nie jest w stanie normalnie pracować i funkcjonować. Dąży do wyobcowania w społeczeństwie. Ten rodzaj jest powiązany z fobią społeczną.

Fobie są bardzo poważnym zagrożeniem, często jednak są pomijane i lekceważone. Tłumaczy się na przykład, że jeśli ktoś obawia się spotkań towarzyskich, to na pewno jest nieśmiały, pomija się fakt, że może doskwierać mu pewien rodzaj fobii społecznej.

 

Kto może mieć fobię?

 

Każdy człowiek może mieć jedną lub kilka, a nawet kilkanaście fobii. Niektóre z nich tylko lekko ograniczają życie lub są praktycznie nieszkodliwe. Gorzej, jeśli zmienią one całkowicie życie cierpiącej osoby.

Fobia może objawiać się w zróżnicowany sposób, głównie jest to silne przerażenie, a nawet występują ataki paniki. Do najczęstszych objawów somatycznych między innymi zaliczamy zawroty głowy, omdlenia, przyśpieszony oddech, kołatanie serca, pocenie się, zaburzenia mowy, brak kontroli nad czynnościami fizjologicznymi, drżenia rąk.

Są to symptomy, nad którymi dana jednostka w sytuacji lękowej nie jest wstanie panować czy też poradzić sobie z nimi.

Do przykładów potężnej mocy fobii należy przypadek braci Colleyrów, Homera i Langley'a. Należeli oni do cieszących się dobrą opinią mieszkańców Nowego Jorku.  Wspólnie zamieszkiwali jedną z kamienic. Homer i Langley powoli odseparowywali się od świata zewnętrznego. Zaczęli nocami wymykać się z domu, aby przeszukiwać pobliskie śmietniki. Żywili się tym, co znaleźli. Gromadzili tony śmieci. Dom zamienił się w jedno wielkie śmietnisko.  W obawie przed włamywaczami zabarykadowali drzwi i okna. Ponieważ nie uiszczali żadnych opłat, odłączono im wodę i prąd. Ale bracia radzili sobie poprzez picie wody z parku i gotowaniu na kuchence naftowej. Fobicznie obawiali się złodziei, dlatego też Langley pozakładał w całym domu najróżniejsze pułapki. Ich zadaniem było złapanie i  zasypanie potencjalnego włamywacza. Któregoś dnia policja została powiadomiona, że jeden z braci prawdopodobnie umarł. Niestety, nie można było się dostać do nich do domu. Dlatego też policja musiała przez kilka godzin forsować postawione barykady. Udało się znaleźć jednego z braci - Homera, który wpadł w jedną z zastawionych na złodziei pułapek, drugiego brata nie było. Ostatecznie policja znalazła Langley'a, ale trwało to kilka tygodni. Zmarł on z głodu. W domu znajdowało się około 150 ton śmieci. Jest to przykład ekstremalny destrukcyjnego działania lęków fobicznych.

Delikatniejszy przypadek fobii dotknął znanego wynalazcę. Mysofobia, czyli strach przed zarazkami, dotknęła Nicola Teslę. Fobia ta objawiała się między innymi przez to, że podczas spożywania posiłków każdą serwetkę używał tylko jeden raz. Skutkowało to tym, że podczas jedzenie miał ich dziesiątki, a każdą wyrzucał po wytarciu ust. Natomiast chusteczki do nosa nigdy nie użył drugi raz.

 

Czy można fobię wyleczyć?

 

Najważniejszą metodą walki z silnym lękiem jest odpowiednia psychoterapia, która zwykle jest bardzo skuteczna. W leczeniu fobii używa się najróżniejszych metod, które mają ukazać danej osobie, że ich lęki są nieracjonalne. Człowiek z własną fobią nie poradzi sobie sam, najlepiej udać się do specjalisty, aby mógł on wspomóc w skutecznym leczeniu fobii.

Sposób leczenia jest uzależniony od podejścia psychoterapeutycznego, a także rodzaju dolegliwości. Do przykładowych technik można zaliczyć desensytyzację. Działa na ona na zasadzie relaksacyjnej, odprężającej. Osoba, która osiągnie pełny spokój, wyluzuje się, może stopniowo konfrontować się ze swoimi lękami. Zaczyna się od sytuacji najprostszych, a kończy na pozbyciu się fobii.

Kolejnym sposobem jest zanurzenie, czyli celowe wywoływanie zdarzenia lękowego, aby pacjent mógł przyzwyczaić się do ich pojawiania się oraz nauczenia odpowiedniego reagowania.

Czasem pomocne jest leczenie farmakologiczne czy antydepresantami. W innych sytuacjach stosuje się modelowanie, czyli ukazywanie jednostce jak inni ludzie poradzili sobie z fobią. Natomiast techniki psychoanalityczne próbują wspólnie z pacjentem odnaleźć w podświadomości stłumione obawy, lęki, które mogą mieć wpływ na pojawianie się określonej fobii.

Metod leczenia jest wiele, ale należy pamiętać, że w każdej z nich bardzo ważna jest współpraca zaburzonej osoby z psychoterapeutą. Jeśli podejrzewamy, że ktoś z naszych znajomych może mieć fobię, warto się zainteresować problemem szerzej. Często dana osoba sama nie zdaje sobie sprawy z występującego zaburzenia, a nieleczona może doprowadzić nawet do śmierci.

 


Autor:  Aneta Iwona Nowak – psycholog z Trójmiejskiej Pracowni Psychologicznej „IMPULS”.

Stronę internetowa: www.tppimpuls.pl

e-mail: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 

 

 

« PoczątekPoprzednia12345678910NastępnaOstatnie »
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

feed-image Feed Entries

Uwaga! .

Uzywamy plikow cookies, by ulatwic korzystanie z naszego serwisu. Jesli nie chcesz, by pliki cookies byly zapisywane na Twoim dysku, zmien ustawienia swojej przegladarki internetowej.

EU Cookie Directive Module Information