Pedagogika / Artykuły

mycall

admin

admin

Adres witryny:

Niedziela, 04 Czerwiec 2017 11:39

Kontakt

Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

Psychologia w zmieniającym się swiecie” to hasło XXXV Zjazdu Naukowego Towarzystwa Psychologicznego, który odbędzie się w dniach 18-21 września w Bydgoszczy.

Cel tegorocznego spotkania to refleksja nad ewolucją i obecnym stanem dyscypliny, jaką jest psychologia, w tym przede wszystkim nad jej użytecznością w aktualnej rzeczywistości. W programie przewidziane są wykłady plenarne, sympozja naukowe, dyskusje panelowe oraz warsztaty.

Więcej informacji: zjazdptpbydgoszcz.ukw.edu.pl

Poniedziałek, 27 Styczeń 2014 18:07

Manipulacja pamięcią

Można zmieniać wspomnienia ludzi i ich przyzwyczajenia. Najnowsze badania SWPS w Sopocie dowodzą, że przy pomocy sugestii werbalnej można między innymi zmieniać nasze preferencje kulinarne i wspomnienia z dzieciństwa.

Wyniki badania autorstwa Heleny Pasińskiej z SWPS Sopot potwierdziły, że można manipulować naszą pamięcią i prowadzić do powstawania fałszywych wspomnień. W ramach badania realizowanego pod opieką naukową prof. dr. hab. Tomasza Maruszewskiego, psychologa SWPS Sopot, przeprowadzono szereg eksperymentów, które miały na celu określenie preferencji kulinarnych respondentów, a następnie zmanipulowanie ich wspomnień z dzieciństwa.

 

Osoby deklarujące w badaniu, że nie lubiły szpianku i nadal za nim nie przepadają, celowo wprowadzano w błąd. Informowano je, że analiza testów wykazała, iż w dzieciństwie „bardzo im smakował szpinak, gdy go pierwszy raz spróbowali”. Dodatkowo prowadząca eksperyment pokazywała badanym zmodyfikowane zdjęcia z dzieciństwa. Jedno z nich przedstawiało uśmiechniętą osobę badaną z okresu dzieciństwa, a obok danie ze szpinakiem „doklejone” w programie komputerowym – opisuje Pasińska. Osoby, które oglądały cyfrowo zmodyfikowane fotografie ze swojego dzieciństwa, w ostatniej części eksperymentu zdecydowanie częściej deklarowały, że w dzieciństwie lubiły szpinak, choć na początku badania zaznaczały zupełnie przeciwne twierdzenie.

 

Na podstawie eksperymentu wykazano, jakie działania sprzyjają powstawaniu fałszywych obrazów w naszej pamięci. Zdaniem autorki badania lepiej ulegamy manipulacji, gdy nasze nastawienie jest kierowane ze strony negatywnej w pozytywną, czyli na przykład od nielubienia do lubienia szpinaku. Ponadto przekaz musi być czytelny, sugestywny i na tyle wiarygodny, że jego treść nie budzi u odbiorcy żadnych niejasności i podejrzeń, a także powinien być możliwie często powtarzany.

 

Skoro nawet znienawidzony w dzieciństwie szpinak możemy identyfikować jako bardzo lubiane przez nas warzywo, to samo może stać się w przypadku reklamowanych produktów. Marny i bezużyteczny przedmiot może zostać obiektem naszego pożądania – wykazuje Pasińska. Co więcej, za pomocą odpowiednio przygotowanego przekazu reklamowego można wykreować fałszywe wspomnienia wśród szerokiej liczby odbiorców. Firmy dysponują zatem niezwykle skutecznym narzędziem w postaci manipulacji, zarówno werbalnej, jak i niewerbalnej, którą mogą kierować do swoich odbiorców za pośrednictwem wszelkiego rodzaju kanałów komunikacyjnych.

 

Fotografia dziś nie musi być ani dosłowna ani prawdziwa. Modyfikacja naszego zdjęcia, wykonanego w okresie wczesnego dzieciństwa, może powodować, że spostrzegamy siebie jako zupełnie inną osobę. – Może to dotyczyć nie tylko upodobań kulinarnych, jak w tym badaniu, ale nawet ustosunkowania się do osób bliskich – komentuje prof. Tomasz Maruszewski, opiekun naukowy badania – Wyobraźmy sobie, że oglądamy przerobione bez naszej wiedzy zdjęcie, na którym na naszej twarzy maluje się wyraz wściekłości na widok naszego przyjaciela. Zapewne wspomnienia dotyczące tej przyjaźni ulegną znacznej zmianie – dodaje Maruszewski.

 

– Elastyczność naszej pamięci oraz jej iluzoryczny charakter mogą okazać się niezwykle pomocne w trakcie „zastępowania” przykrych, niechcianych wspomnień nowymi obrazami na przykład w terapii i leczeniu wszelkiego rodzaju stanów lękowych, fobii czy posttraumatycznych zaburzeń – podsumowuje autorka badania.

 

Badania zostały przeprowadzone w ramach pracy magisterskiej Pani Heleny Pasińskiej z SWPS Sopot, pod kierunkiem prof. dr. hab. Tomasza Maruszewskiego pt. „Fałszywe wspomnienia – rola sugestii werbalnej i niewerbalnej”.

***

Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej to nowoczesne centrum naukowo-dydaktyczne, które oferuje interdyscyplinarne studia społeczno-humanistyczne w Warszawie, Wrocławiu, Sopocie, Poznaniu
i Katowicach. Od 16 lat uczelnia jest jednym z najważniejszych ośrodków studiów psychologicznych w kraju. Obecnie kształci około 14,4 tys. studentów. Uczelnia posiada uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora w dyscyplinach: psychologia (w Warszawie i Wrocławiu), kulturoznawstwo, socjologia i prawo oraz doktora habilitowanego w dyscyplinach psychologia
(w Warszawie i Wrocławiu) i kulturoznawstwo. Tradycją SWPS są cykle otwartych imprez naukowych, popularnonaukowych i kulturalnych. Częstymi gośćmi uczelni są światowej sławy naukowcy, znani artyści i przedstawiciele świata mediów. SWPS jest organizacją społecznie odpowiedzialną, m.in. wspiera rozwój sztuki, realizując cykl wydarzeń Kultura Wysokich Napięć.

Wydział Zamiejscowy SWPS w Sopocie istnieje od 2002 r. Jego dziekanem jest dr Sylwiusz Retowski. W ofercie wydziału znajdują się studia na kierunkach: psychologia, psychologia w indywidualnej organizacji toku studiów oraz kilkanaście kierunków studiów podyplomowych. Przy sopockim wydziale SWPS działa Laboratorium Psychologii Poznania Społecznego oraz Laboratorium Psychologii Stosowanej i Badań nad Poznaniem, Emocjami i Podejmowaniem Decyzji. Więcej: www.swps.pl.

Dodatkowych informacji nt. uczelni udziela:

Centrum Prasowe

Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

tel. 22 517 98 15

 

 

« PoczątekPoprzednia12345678910NastępnaOstatnie »
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

feed-image Feed Entries

Uwaga! .

Uzywamy plikow cookies, by ulatwic korzystanie z naszego serwisu. Jesli nie chcesz, by pliki cookies byly zapisywane na Twoim dysku, zmien ustawienia swojej przegladarki internetowej.

EU Cookie Directive Module Information