Pedagogika / Artykuły

Autyzm

Autyzm (1)

Czwartek, 10 Maj 2012 17:54

Autyzm - towarzysz na całe życie.

Redaktor: admin

Autyzm jest zaburzeniem rozwojowym charakteryzującym się występowaniem nieprawidłowości w zakresie trzech sfer funkcjonowania człowieka: interakcji społecznych, komunikacji oraz zachowania charakteryzującego się sztywnością i powtarzalnością.


Początkowo był traktowany, jako zespół chorobowy o podłożu psychicznym. Obecnie wraz z rozwojem wiedzy na ten temat, opisywany jest szerzej i klasyfikowany łącznie z podobnymi zaburzeniami neurorozwojowymi jako spektrum autyzmu. Zalicza się do niego autyzm, zaburzenie Aspergera i nieswoiste całościowe zaburzenia rozwojowe, czyli wszystkie te choroby, którym towarzyszą najlżejsze nawet objawy triady zaburzeń w obrębie interakcji społecznych, komunikowania się i zachowania.

Według danych Autism Europe 0,6 % populacji Unii Europejskiej dotkniętych jest autyzmem, co stanowi około 5 milionów osób (szacunki z 2009 r.).

Nie ma dokładnych danych, co do liczby osób z autyzmem w Polsce. Jednak przyjmując dane z badań epidemiologicznych przeprowadzanych w różnych krajach (w Polsce takich badań nie było) należy ocenić, iż w Polsce osób tych może być, co najmniej 30 000.

Pierwsze objawy autyzmu pojawiają się u dzieci do trzeciego roku życia, ale mogą wystąpić praktycznie już po urodzeniu. Choroba występuje 4-krotnie częściej u chłopców niż u dziewczynek, chociaż u dziewczynek charakteryzuje się cięższym przebiegiem.

Wyróżnia się dwie postacie autyzmu: wczesną, w której objawy pojawiają się w pierwszym roku życia i późną, gdy dziecko ukończy roczek.

Syndromy autyzmu

Popularna i często wykorzystywana klasyfikacja S.M.B. Pecyny mówi o trzech kategoriach syndromów autyzmu:

A) JAKOŚCIOWE ZABURZENIA STOSUNKÓW SPOŁECZNYCH

  • zaburzenie zachowań niewerbalnych,
  • brak kontaktów rówieśniczych,
  • brak potrzeby dzielenia się przeżyciami z innymi ludźmi,
  • brak społecznej lub emocjonalnej wymiany.

B) JAKOŚCIOWE ZABURZENIA KOMUNIKACJI W KONTAKTACH Z INNYMI OSOBAMI

  • upośledzona lub niewykształcona mowa,
  • stereotypowe i powtarzane wyrazy,
  • brak spontanicznych umiejętności językowych, charakterystycznych dla danego poziomu rozwoju

C) OGRANICZONE I STEREOTYPOWE WZORCE ZACHOWAŃ

  • powtarzanie jednego lub kilku wzorców zainteresowań, odbiegających od normy przyjętej dla danego wieku rozwojowego,
  • przywiązanie do rytuałów, zwyczajów,
  • powtarzanie pewnych sekwencji ruchowych,
  • uporczywe zajmowanie się tylko przedmiotami z pominięciem ludzi.

 

Więcej informacji na temat autyzmu w poniższych filmach:

 


feed-image Feed Entries

Uwaga! .

Uzywamy plikow cookies, by ulatwic korzystanie z naszego serwisu. Jesli nie chcesz, by pliki cookies byly zapisywane na Twoim dysku, zmien ustawienia swojej przegladarki internetowej.

EU Cookie Directive Module Information